Monday, September 14, 2009

Episod 15: Ramai-ramai kita menari

Hari ini, hujan turun dengan lebat. Aku dipaksa berkurung dalam petak rumah sahaja. Aktivitiku buntu buat seketika. Gelung bosan semakin membelenggu, melingkar rapat di laras tubuhku.

Sesekali membelek akhbar berita yang bersusunan di sudut rumah. Mungkin ada artikel minggu lepas yang tertinggal. Arkib seminggu ini banyak berkisar kepada sekumpulan kecil pemprotes di Indonesia yang memalu gendang perang dengan Malaysia. Media Indonesia memberitakan Tarian Pendet milik Indonesia(?) dicuri Malaysia untuk promosi pelancongan. maka segerombolan kecil rakyatnya bangkit dan mempromosikan pula laungan Sapu Malaysia. Bersenjatakan buluh runcing, mereka membuat sekatan dan hukum rimbapun berjalan.

Akhbar ku sepaikan ke tepi. Aku amat tidak setuju dengan senario ini. Seharusnya mereka yang beruncingan itu, harus meneliti dulu perkara sebenar. Harus rasional dan harus dalam emosi yang kawal. Andai kesabaran & kewarasan menjadi tunjang dalam menilai sesuatu perkara, aku pasti...dengan semangat satu rumpun, banyak perkara boleh dipergerakkan bersama.

Bercakap tentang Indonesia, ahh....Tempat kerja aku di Petaling Jaya, juga ada mengambil pekerja dari Indonesia dan dari Filipina. Aku sebenarnya tidak gitu setuju dalam situasi ini. Sesuatu yang tidak sihat. Sewaktu menemubual Encik Kamn Ismail untuk mengisi ruang Projek Akhir pengajian Ijazahku, beliau ada menyentuh soal ini. Nadanya sungguh kecewa dan aku cuba untuk mengawal supaya beliau tidak terlalu emosi kerana masih, lagi dalam pantang selepas pembedahan pintasan jantung.

Tegasnya, aku melihat senario ini sebagai sesuatu yang tidak sihat. Aku kurang menyetujui dasar ini.Kemasukan tenaga kerja asing ke dalam lingkung animasi tempatan akan memberi kesan jangka panjang yang tidak baik. Ia akan menberi kesan kepada kilatan periuk nasi animator tempatan. Apakah telah kehabisan bakat-bakat dalam negara hingga terpaksa mencari 'mutiara dari Selat Sunda?'

Paling mengejutkan jawatan koordinator projek juga dinyirukan kepada 'mutiara-mutiara luar'.
Jawatan ini tidak mustahil untuk di beri kepada anak tempatan, bukan tiada bakat-bakat yang tidak tergilap. Sesuatu yang aku lihat dipinggirkan adalah satu......kepercayaan.

Ucapan awal CEO studio sewaktu taklimat permulaan projek aku pahat dalam-dalam di benak hati. Kata CEO, kita mahu menaikkan industri animasi tempatan. Kita mahu muncul sebagai studio terbaik. Kita mahu dilabel sebagai studio termahir.

Pada fikirku, kemasukan tenaga asing ini, membunuh industri secara perlahan. Maksudku, dalam jangka panjang, kesinambungan produksi untuk hari-hari terkehadapan akan malap, kerana pada hari ini tangan-tangan asing sudah mencanai di peringkat asas bidang ini yang sedang bergerak perlahan mendaki industri.

"Tujuan saya adalah untuk meramaikan tenaga mahir dalam industri animasi tempatan dan menjadikan studio kita 'the best' dalam Malaysia. Dan aku turut dibawa rasa 'satu' , pada ketika itu. Rasional kata-katanya aku dapat bayang jelas kerana ramai animator dari studio lain menyerbu studio kami. Warung Mak Su menjadi saksi kerana warung ini yang menjadi pelantar wajib kepada calon-calon yang datang temuduga. Layak dipanggil kaunter nombor satu dalam rantai aliran temuduga. Sesekali terdetik juga dicepu fikir, adakah dengan menyambar animator dari studio lain akan merancakkan industri animasi tempatan? Yang berdetik-detik di cepu fikirku adalah sambaran animator dari studio lain akan lebih membunuh industri itu sendiri. Ini penolakan dalam hati, sekadar itu kerana aku hanyalah titik akhir dalam rantaian hiraki kerja yang CEO adalah ibu pertamanya.

Aku yang mengisi studio pada isi asalnya hanya empat-lima orang sahaja, hingga kini terkembang menjadi berorang-orang. Penggandaan ini membuka ingatku kepada kenangan lalu dan...belon imbas kembali membentuk kepul di sudut kiri kepala ini...

...Tenaga produksi Kharisma Pictures semakin hari semakin bertambah. Kalau sebelum ini hanya Encik Lal sebagai pelukis latarbelakang tunggal, jelajah pencarian animator oleh Encik Kamn ke seluruh Semenanjung berjaya membawa pulang seorang lagi bakal pelukis latarbelakang. Mutiara yang dimaksudkan adalah Mohd Zaki dari Pulau Pinang (Pulau Mutiara). Rupa-rupanya beliau adalah adik kepada Kartunis Kid dari Gila-gila. Zaki seorang yang sangat berbakat....berbakat dalam berdakwat dan berbakat dalam mengayat.

Hari itu, Encik Lal berasa bagai telah menjadi seorang bos besar. Zaki diperkenalkan itu dan ini. Terpaksa mendengar mini dokumentari dari seniornya itu. Susunan meja di kiri kananku semakin diisi. Makin ramai masuk duduk. Mustapha Kamal (kini Bob R) , Tulang (kini dah daging bunyinya-gemuk) , Maulud Abdul Manas, Sham, Ayie Ibrahim, Faridzul Narami(Ah Kim), Ahmad Nazri Mahmood(Amed), Atan(kini Belitong), Dil Fitri (kini Lambok) dan semua ini sekadar beberapa nama kerana kadar nama yang tertinggal lebih banyak dari itu.

Bila orang makin ramai, macam -macam kerenah pulak timbul. En. kamn lebih lagi pening kepala untuk mengawal anak buahnya yang kian membiak. Teringat satu hari, En.Kamn menyedari bahawa Soul (kini Rambai) sering lewat masuk ke studio. Untuk mengawalnya, Soul dipindahkan duduk disebelah pintu biliknya. Soul menjadi tertekan tetapi akur dengan perintah. Bermula hari itu Soul menjadi semakin awal orangnya. Tetapi.....hanya bertahan seminggu. En.Kamn memperhambatnya ke tempat duduk asalnya kerana 2 perkara. Satu..., cara dia memadam kertas lukisan menyakitkan hati En. Kamn. Habis bergegar tiang seri biliknya setiap kali Soul memadam lukisan. Caranya ala-ala Mahmud June menari twiss. Keduanya, En. Kamn menyedari yang Soul mencuri-curi dengar perbualan telefon di dalam. Pantang telefon berdering, telinga Soul akan melekap ke muka dinding dan tersenyum sorang-sorang. Yang menjadi kantoinya adalah, sedang dia melekap telinga ke dinding, Kartunis Ujang sedang menuju ke bilik En. Kamn. Soul terus je kata.....saya cari idea ni, abang Ujang. Ujang langsung jawab, meh lekap telinga kau di ketiak aku....sini lagi banyak idea. Katanya sambil mengangkat bawah lengan. Dengan baju yang tidak berlengan, keseksiannya amat mengesankan selera makan.

Aku hanya memerhati....tapi gelakku tersepit dicelah hati......

3 comments:

Carikami.Jom!! said...

Terimakasih pasal selalu kasi pinjam seringgit utk tambang bas balik ke keramat.

aMeir said...

Klik Link, untuk senarai kawan-kawan di kharisma dulu. Nostalgia gaji 447.50
http://ameirhamzahhashim.blogspot.com/2007/06/kharisma-dan-anak-kelahirannya.html

Gen2 said...

Apo khabar Bebudak X-Kharisma..Berapa ramai dah buat anak..har..har..har