Tuesday, March 09, 2010

Ayaq Kotaq dan Steybiaq

Lama.....agak lama tidak menukil apatah lagi mencungkil sesuatu yang tersangkut di celah memori silam. Kadang-kadang, kita menjadi takut untuk mengimbau masa-masa lampau yang mungkin ada, diantaranya melukakan. Aku pernah terluka dan mengambil masa yang lama untuk kembali baik. Sakitnya masih terasa hingga hari ini.

Studio lama di suatu ketika dahulu, cukup bangga dengan jumlah animatornya yang boleh dikata agak ramai. Sehinggakan pada satu-satu ketika, Lif untuk kami bergerak naik hanya diisi dengan kami-kami sahaja. "Kamu-kamu dan kome-kome.....sila naik ikut tangga ye!" Kata Gu kepada ramai orang.

Tindakan mengambil seramai mungkin animator disebabkan produksi mahukan kelajuan bikinan animasi menjadi lebih pendek masanya. Lebih cepat ia dibuat lebih mengurangkan kos kepada syarikat. Maka kami-kami diharuskan menyiapkan kerja dengan sepantas yang boleh. Proses pemberian Scene juga telah dikhususkan ke arah menyenangkan animator seperti animator A hanya buat close-up watak A, animator B hanya buat close -up watak B. (Contoh...la....contoh). Sehingga tidak pulang ke rumah menjadi satu budaya baru kepada sekalian animator. Jikapun ada yang balik ke rumah sewa, pastinya rumah sewa itu hanya beberapa langkah dari studio sahaja. Masa itu sangat emas bagi kami si warga animator.

Makan dan minum turut menjadi segera. Turun ke gerai dengan gesa dan memesan mi segera. Ada juga yang memasak di dalam Studio sahaja dan meminjam mana-mana meja pejabat sebagai dapur merencahkan bahan masakan.

"Aku dah sebulan minum ayaq kotaq..." kata seseorang yang asalnya dari Utara.

"Mukapun dah macam kotaq..." kata yang seorang lagi yang berasal dari Selatan. Jadi, pelat utaranya agak carca-marba sedikit.

"Kotaq pun lagi hensaq.."kata yang seorang lagi yang berasal dari Pantai Timur. Lagilah carca-marba-sentoya bunyi loghatnya.

Ini adalah pengorbanan. Suatu hari kamu akan dapat kembali, titik peluh yang telah jatuh pada hari ini. Begitu laung Sang Tuan Pengarah. Bicaranya penuh yakin. Maka ramai yang terbuai dan melupakan perit jerih dan menelan selancarnya rasa-rasa yang tidak berbunyi selari.

Satu hari yang di maksudkan itu....... sungguh berhari-hari untuk tiba. Aku sendiri masih mencari-cari dalam kotak kalender.......di manakah hari yang dikata.

Bermalam di Studio dan kala malam...... bertebaranlah tubuh-tubuh penat ke serata lantai pejabat. Sehingga untuk bergerak keluar, perlu dengan hati-hati. Bimbang terpijak manusia seni.

"Aku dah sebulan tak balik Aloq Staq" Kata seseorang yang berasal dari Utara.

"Aku dah sebulan tak keluaq" Kata seseorang yang berasal dari Selatan. Jadi, pelat utaranya agak carca-marba sedikit.

"Aku dah sebulan.......steybiaq" "kata yang seorang lagi yang berasal dari Pantai Timur. Lagilah carca-marba-sentoya-al-buaya bunyi loghatnya.

Bukan Steybiaq.....Pak Sheikh..... Stayback.....Stay....Back... Reti? Perbetul seseorang yang sahih warga Utaranya.

Maka sejak hari itu.......Steybiaq menjadi popular seantero wilayah studio.

Alamak....aku sendiri sudah terlebih steybiaq nih.........

2 comments:

ibnukadiaq said...

kalau hang...sheybiag. Shey biag hang tulih blog ni. Pasai dia suka bahasa hang kat blog ni.

Tunsiber said...

Awat ibnukaduk dah jadi ibnukadiaq..
Hang jangan dok buat lecey....ptuih...ptuih....