Monday, October 12, 2009

Episod 17: Pagi Yang Magis, Aku Mengadap Mages

Seawal pagi, aku sudah memacak diri di Studio itu. Lokasi Cyberjaya menghuru dan harakan arah keretaku. Aku benar tak biasa di wilayah ini. Tampak asing dan aku sering terpaksa pusing.
Pinar-pinar pening berputar berwajah gasing.
Aku di sini sepagi ini kerana memenuh janji. Panggilan dari kakitangan Studio tempuh hari, minta aku kemari. Hari ini aku akan menerima surat tawaran kerja. Satu bukti rasmi, aku diambil menjadi kuli. Agak lama aku paku melaras diri. Hairan, tidak ada seorangpun kelibat manusia yang boleh aku sapa. Legar itu kosong dan sesekali disulam dengan bunyi wanita melaung. Aku berasa tidak sedap jantung. Perlahan-lahan aku maju ke arah suara yang sesekali memecah sunyi.
Suara itu nyata datang dari arah penghujung lorong dan aku mendorong rasa takut berani yang berseli. Aku melangkah satu-satu. Hati-hati dan mengkalis bunyi. Lalu saat ini aku hanya selangkah ke pusat bunyi. Lutut sudah memberi laga yang bertubi-tubi. Gigi atas dan bawah saling menendangi. Aku amati dengan deria telinga yang rapi. Ia kian jelas dan selantas itu, rasa berani menguasai diri. Aku nekad sekali ini, aku akan sergah memberi bunyi ke arah laung wanita yang misteri. Bila waktunya ku rasa pasti.........dengan penuh tenaga yang ku kumpul sebati, aku melompat ke arah balik dinding yang memberi bunyi. Aku jerkah sekuat hati dan gempa gemapun meraung di kotak empat segi.
"Tingkat Bawah.....Ting!!!" Ceh.......bunyi lif rupanya......... bunyi lif....

Aku kembali ke pintu kaca yang tadi. Sambil hati memaki-maki, kenapa tertipu pada lif yang punyai bunyi. Phuwii...
Aku mendail ke nombor Studio dan memaklumkan aku sudahpun sampai. Seorang gadis lantas membuka pintu dan mempersila aku masuk. Dia menyua aku kerusi duduk. Memperkenal diri sebagai Mages dan meminta aku terus menunggu. Sebentar kemudian dia ke tempatnya mengambil fail. Aku terbongkok di meja bulat tamu. Seorang lelaki lampai tinggi, berkaca mata hitam menambah seri, sedang khusyuk memalu papan kekunci.
Mataku pusing keliling memerhati. Deretan sijil-sijil tersergam di muka dinding. Seorang pembersih pejabat menggilapnya hati-hati. Aku angguk senyum ke arahnya. Lalu serentak itu, dimintanya aku 'angkat kaki'. Aku terkejut. Siapakah dia yang berani menghalau aku dari sini? Aku berfikir ulang kali."Angkat kaki!" katanya lebih tegas bernada tinggi. "Tapi Mages suruh saya tunggu, saya takkan pergi dari sini. Awak siapa nak halau saya?" kataku juga semakin berbunyi tinggi. "Angkat kaki la.......Aci mahu vacum, ada tahu?" Serentak dengan itu, aku terlompat mengalih kaki dan cegat di situ, memerhati Aci membuang duli.
Mages kembali dengan fail ditangan. Sekeping surat dilampir ke arahku. Bunyi vacum membingit gegendang telinga. Langsung tidak aku dengar apa yang Mages kata, cuma bibir atas dan bawah yang aku nampak terlaga-laga. Aku terus saja baca dan meneliti butiran yang ada, yang liar aku cari sudah tentu tangga gaji dan aku terbeliak mata kaji, melihat rezeki yang di beri. Tanpa masa yang dibiar berbaki, aku turuni tandatangan pada kertas putih dokumentasi.
"Mula dua minggu lagi, sementara itu, pergi buat pemeriksaan kesihatan!" Mages memberi arahan. Aku bangun dan meminta diri. Bergerak hilang dari fakus pandang.
Sebelum ke kereta, aku sempat singgah di sebuah Cafe di situ. Duduk di satu sudut sunyi dan memesan secawan teh tarik tinggi. Sambil duduk aku membuang pandang ke arah seorang lelaki yang bersandar di meja depan. Aku seperti pernah kenal dia. Aku seperti pernah ramah mesra. Aku seperti ternganga......dia tiba-tiba sudah duduk di sebelahku. "Ko dapek kojo yo?" katanya, pekat Negeri Sembilan. Serentak itu, aku langsung dapat menangkap. "Diwan..., kartunis Diwan, top sampai Negeri Sudan!" Beliau ketawa berjela, perutnya berlaga ke meja.
"Kojo sekali la kito, aku....dah lamo kek sini....kiro....paling otai la." Katanya sambil membongkok diri dan ketawanya berselang seli.
Setelah menghantarku ke gigi kereta, Diwan beredar. Aku memenuhi isi kereta dan bergerak keluar dari Cyberjaya. Dalam kereta aku bernyanyi sekuat hati. Aku gembira kerana dapat beralih angin walaupun aku sendiri tahu bahawa semua angin adalah sama kecuali baunya yang memberi beza.

No comments: