Wednesday, October 29, 2014

Nak dijadi cerita......

Aku masih ingat dan harap saudara juga masih ingat akan aku. Maklum...sepinya lama...hentinya lama...lampu merahnya masih bernyala. Kali ini, ingin rasa menggulung nostalgia ke zaman pemula. Aku datang mencium kota dengan seribu sukar. Kisahnya....aku bersekolah di Kuala Lumpur dan sehabis SPM, aku terpaksa pulang ke Kelantan kerana bapaku berpencenan. Setahun juga di sana, mencari kerja dan mencari mula. Malang sekali......rasanya banyak kali malangnya, minta situ..tak di terima.....minta sini....tak de tali saudara...... minta kiri...tak de diplome....
 
Aku akhirnya menjadi penganggur setia. Ke rumah jiran, akhbar, ku tumpang baca.....mencari iklan yang bertulis mencari pekerja.
 
Nak dijadi cerita, bekas rakan sekolah lama telefon dan bertanya berita. Langsung menjemput kerja bersama di Jalan Kampung Attap membaiki computer. Aku teruja dan senyum menyangga. Aku setuju dan angguk kepala. Namun, ada satu kekangan rasa, sekeping duitpun haram tak ada. Aku hampir menolak dan tiada kata setuju terima. Aku malu-malu biawak, nak mula langkah tapi kesima.
 
Nak dijadi cerita 2.0, Bapa saudara datang simpati lalu menghulur tiket empat segi. Rupanya itulah tiket yang sebenarnya tiket. Tiket inilah yang membawa aku hingga ke hari ini. Tiket bas itu aku selit kemas ke dalam dompet. Aku mengemas baju berselang singlet. Malam itu juga......aku merentas Gua Musang dengan bas ekspress berderet-deret.
 
Nak dijadi cerita 3.0, Kerja yang dijanji belumnya pasti. Hanya berbunyi sang sipi-sipi. Dan aku sudah memijak Dayabumi. Aku tidak boleh patah balik, kata tak jadi. Lalu aku merutin semula. Membaca akhbar, ruang iklaneka. Mencari peluang bertemuduga, mencari ruang tapak selesa.
 
Nak dijadi cerita 4.0, aku berpergi ke satu temuduga. Jawatannya baik, penemudugapun cantik. Aku telah sedari, badan tidak begitu seteydi. Aku rasa lemah dah tiga hari. Kadang panas di sebelah dahi. Namun aku gagahkan diri masuk ke gelanggang temuduga. Suasana temuduga rancak, dia tanya aku jawab, aku tanya dia jawab. Melihat pada keadaannya, seperti ada harapan.
 
Akupun pulang dengan yakin yang tinggi. Aku tidak menganggur lagi. Aku berjalan ala Baba Ali.
Seminggu ku tunggu, tiada berita....dua minggu ku tunggupun tiada berita. Akhirnya aku telefon menyulam tanya. " Bagaimana temuduga saya dua minggu lepas? Dapat kerja ataupun melepas?"
Tanyaku dengan santun yang paling rias.
 
Langsung jawapannya adalah teriak, "Encik datang temuduga dengan keadaan demam campak. Habis satu pejabat berjangkit biak. Keputusan temuduga Encik terus bertukar corak!"
 
Telefon dihempas dan tut.........................

1 comment:

farizghazali said...

Start le tulis balik..