Thursday, November 21, 2013

Kosong...kosong.

Hari ini rasa kosong...bilik kuliah kosong, makmal komputer kosong. Ya..ingat-ingat kembali di kedai Mamak tadipun....aku memesan roti kosong dan air kosong. 
Agak lama tidak menulis (" agak-agak la kalau nak menipupun..., bukan agak lama ye...dah memang terlampau lama dah hang tak menulis" Sahut Sharifah Anuar yang sentiasa di belakang ku, kala aku mengetip entri-entri baru.

Dan kenangan lamapun mengusik hujung dagu...

Hm...roti kosong dan air kosong. Ini memang tidak aku bercakap bohong. Ini memang pernah jadi menu agong. Pelayan kedai mamak itupun dah mula menyindir singgung. "Kalu ini muka mari, tamau tanya ulang kali..belakang kita liur juga rugi...dia hari-hari mari...kosong roti...air suam thani..." 

Sarapan aku setiap pagi untuk dua hari, berkos bawah dari seringgit. Ini memang sudah menjadi habit. Aku bukan kedekut pahit tetapi waktu dulu itu, hidup aku memang perit. Kerja pertama ku sewaktu mula mencium bau Kuala Lumpur adalah Pembantu Jualan di Jasco Wangsa Maju. Tiap hari terjingkit-jingkit manyusun tisu.Mengetip tanda harga dan menjawab pada pelangggan yang bertanya ini itu. Gaji bulanan mamang kecil berbanding slip gaji yang dapat di tiap tiga puluh satu. Sesekali terlintas di benak hati, mengapa begini? Namun...pesan Encik Zul sering datang selari. "Jangan dikeluh nasib diri, itu petanda tidak mensyukuri. Dalam hidup, tiap saat adalah uji adalah duga....apakah kuat untuk terpa atau terduduk tak berbuat apa."

Juga masih diingat kerja yang dilakukan banyaknya berdiri. Rasanya dalam sehari bekerja itu, aku hanya duduk 2 kali. Sekali masa masuk bilik berharga 20 sen dan sekali lagi, masa terjumpa duit dua posen. Mungkin ini petua menjadikan badanku tidak berisi. Aku kekal kurus seperti Zamani. Aku dan pensil 2B, kadang-kadang kawan tercari. 

Bekerja di pasaraya mengajar kita pekak telinga. Ini kerana bunyian lagu-lagu iklan akan berkumandang sepanjang masa. Ianya diulang berkali-kali seperti TV berbayar yang sakitkan hati. Mungkin disebab itu, setiap tanya kepadaku perlu diulang 5 kali. Aku bukan pekak cuma suka mendengar dengan teliti. Kadang-kadang cakap ku kuat berpiching tinggi. Aku bukan pekak cuma terperasan sedang menyanyi. 

Dan paling aku berasa duka dan sering menolak dengan hati derhaka. Setiap kali selesai kerja, tubuh badan akan diraba oleh jaga dipintu keluar. Ini atas dasar, takut seludup barang keluar. Macam kita mempunya idea, untuk menyorok peti ais di dalam seluar. Macam kita mempunya lemak untuk sorok TV di bawah ketiak. Aku insafi hari-hari lalu. Semua itu, menjadi bekal untuk cerita ke anak cucu. Betul kata orang, bukan senang untuk senang. Betul kata pokok bukan susah kalau nak susah.

Entri hari ini aku habiskan dengan kata maaf. Bingkis ini sering tak terisi kerana sibuk hal duniawi. Maaf sekali lagi dan aku juga ingin berterima kasih pada insan yang sudi melibas belakang. Ini benar membuatkan aku kejang dan terus membuka komputer untuk mengarang.

Benar kata Encik Zul "Jangan berhenti pada apa yang kau buat, ia akan hanya membuat orang fedap. Jangan peduli apa yang orang cakap, ia akan hanya membuat engkau fedap."
 

1 comment:

Anonymous said...

wahhh.... wahid kasran sungguh..

-apisroom-