Saturday, May 08, 2010

Animas-Berenanglah Sebelum Lemas

Entri ini agak lambat. Yaa...Pada detik entri ini dipost pastinya Tangan-tangan Animas yang baru sedang mengeteh sambil membincangkan aktiviti yang bakal dijalankan. Kepada yang masih belum maklum, Animas adalah singkatan dari Persatuan Animasi Malaysia. Maklumat lama boleh didapati di www.animasimalaysia.org. Aku sering ke situ tetapi bagai tidak dikemaskini. Aku disambut oleh bintat-bintat filem Matrix, namun maklumat di dalamnya sangat berguna.

Kini....sekali cam kumpulan Feminin la pulak....Kini, maklumat Animas boleh diikuti melalui laman FB http://www.facebook.com/home.php?#!/AnimasMalaysia dan infonya sungguh terkini. Ramai pula kawan-kawan lama dapat diikat semula tali silatulrahim yang tertanggal sekian lama.

Rupa-rupanya, tangan-tangan baru Animas sedang rancak mengadakan Pameran Animasi 1Malaysia bertempat di Perpustakaan Negara Malaysia, Jalan Tun Razak. Bermula 9 Mei 2010 hingga ke penghujungnya. Aku yang hanya sempat menjengah di hari Perasmian, sangat malu-malu bunga lawang kepada pihak penganjur. Apa pun, aku ucap tahniah tahap kepala lutut kepada ahli jawatan kuasa yang tak kuasa untuk aku senaraikan di sini kerana keberjayaannya majlis yang diadakan.

Agenda yang disusun menarik, seperti:-
  1. Ceramah 'Animasi dan prospek halatuju.
  2. Bengkel Animasi Untuk Kanak-kanak (Aku dah duduk sekali...lalu dihalau pasal ada misai.)
  3. Dialog 'Anjakan Teknik dan perkembangan Animasi Malaysia
  4. Forum Kartunis dan Animasi: Usop Sontorian Cetus Fenomena
  5. Pertandingan Melukis Watak Animasi
"Encik, sila tambah yang nombor enam" Bisik seseorang.
Aku sedikit gamam, mulut ku kemam, suara ku diam.
"Tambah apa?" Soalku? diikuti dengan tanda soal.

6. Makan-makan.

Ye...makan-makan, macamana boleh tertinggal. Saat Entri ini dipost, sendawaku masih berbaki. Makanan yang dihidang sungguh enak. Sudah boleh duduk setaraf dengan Nasi Lemak Report Bandar Baru Bangi.

Berikut adalah petikan dari buku perasmian Pameran tersebut.

"Pameran Animasi 1Malaysia adalah merupakan pameran yang memaparkan hasil animasi negara, bertemakan kehidupan dan keadaan masyarakat di Malaysia.

Pameran ini bertujuan untuk mengumpul dan menyebarluas maklumat-maklumat berkaitan karya animasi tempatan untuk dijadikan sebagai rujukan masyarakat di samping menjadi medium dalam memupuk semangat perpaduan di kalangan masyarakat. Di samping itu, pameran ini diadakan untuk memberi pendedahan dan menghargai serta mempromosi karya animasi tempatan kepada masyarakat."


Aku dapat mengesan matlamat utama pameran ini iaitu untuk mendidik masyarakat supaya tidak buta animasi. Aku tidak maksudkan semua rakyat Malaysia perlu tahu melukis animasi. Cuma, aku tidak mahu lagi terjumpa orang yang menganga bila disebut animasi. Harapan aku, agar masyarakat akan lebih menghargai karya-karya animasi tempatan.

Juga buat pemegang amanah penggiat animasi tempatan yang baru terlantik. Hangpa memang teraaaa.....


3 comments:

Noo said...

aku dah komen ni, update laaaaaa!!!!!

Tunsiber said...

Baik, Memanda menteri..

aMeir said...

Salam.
Maaf kerana aku juga terlewat melontar kata di sini.
Terimakasih atas putaran nukilan kau berkaitan ANIMAS di atas. Sungguh terkesan sekali. Namun aku masih rindu akan sumbang tenaga kau pada episod-episod lalu untuk di sinambungkan pada episod-episod mendatang.