Wednesday, July 22, 2009

Episod 9:Sarapan Pagi Yang Asyik

Hari baru datang...aku dengan semangat baru, awal-awal lagi dah berdiri dalam bas mini yang bergerak bagai nak tercabut isi enjin. Menarik tentang bas mini adalah, dengan tambangnya yang 50 sen membawa anda jauh melalui trek laluannya, selagi kaki belum cecah ke jalan. Atas sebab itu, sesiapa yang berdiri di tangga, akan kekal di situ walaupun Makcik Gemok tengah terkial-kial nak turun. Nostalgia Bas Mini...lantas membawa ingat kapada kartun kartunis Maizam (kini Bijan) dengan kartun Bas Mini 222nya.

Masuk ke pejabat. Aku menandantangani buku kedatangan. Ya....sistem rekod kerja yang cara lama lah.....Dan dah menjadi rutin, sebaik selesai mengisi buku panjang itu, aku akan turun untuk mengisi perut. Nah, di bawah, kawan-kawan dah ketawa-ketawa, memecah sunyi pagi. Aku terus mengangkang di kerusi plastik merah, menyertai ketawa kawan-kawan.

Pagi itu, macam-macam cerita yang kami kongsi, bermula dengan Ameir membawa topik ke'best'annya menjadi anak Felda, kemudian Jau dengan ulasan lirik lagu kumpulan XPDC pujaannya. Jijie menyebut tentang, pemandu Bas Selangor Omnibus yang selalu memasang radio Tamil secara luar sedar. Shamsul Ikram (kini Rambai) dengan topik Batmannya, pernah dia kata Batman tu Pak Cik dia, padahal bila disiasat, rupa-rupanya Pak Cik dia Fat man, seorang yang ada masalah obesiti.

Dan aku sendiri....biasanya menjadi pendengar yang setia. Walaupun kadang-kadang tak setia bila mencuri dengar, topik-topik dari meja sebelah.

Selesai minum pagi tu, kami terus bergerak untuk naik ke atas semula. Tiba-tiba, tuan punya gerai sudah memekik,"Apa? ingat warong ni bapak kau yang punya ke?

Aku dan kawan-kawan dah mula singsing lengan kecuali Jau yang bajunya memang sentiasa bersingsing di lengan. "Dey mamak! Ujang setel semua la..." pekik Jijie. Dia berkata begitu kerana memang dah menjadi kebiasaan, Kartunis Ujang (kini Ujang jugak) akan belanja semua staff yang makan di situ. Tapi hari ini, dia tak turun bersarapan bersama, maknanya tak adalah makan percuma pagi ini. Patut la mamak tu dah mula angkat kain melepasi lutut. Jika angkatannya lebih tinggi, mungkin selera makan tengahari kami semua berkecai di situ saja. Pagi ini sarapan kami, kami bayar sendiri. Aku membayar harga makanan dengan kekok yang nyata.

Masuk ke pejabat, Encik Kamn dah mencekak pinggang. Dengan seram yang meremang, masing-masing mencekak beberapa helai kertas lalu terus melukis sesuatu tanpa di suruh-suruh. "Jangan marah Encik Kamn, nanti cepat tua," kataku dengan selamba mengkarung. Dan tahukah anda apa jawapan dari Encik Kamn kepada ku?
Ha...jawapan dari En Kamn berbunyi... "Kidol, kau turun ke bawah...belikan aku rokok. Pergi kau jalan itik, balik kau moonwalking, sekarang!!!".

2 comments:

yop labon said...

aku suka kidol sebab dia klako dan besttttt..hhuhuhuhu

Tunsiber said...

Yop labon mengeject punggung....aku terangkat nich....terangkat!!