Monday, May 25, 2009

Episod 5 : Tunggu..Tunggu..dan tunggu...

"Eh..berapa lama aku kena tunggu nih?"

Hari ini, sudah masuk tiga bulan aku pulang dari temuduga di Plaza Pengkalan. Nampak gaya, aku gagal dalam temuduga itu. Dan ini bukan pertama kali aku gagal dalam temuduga. Sekali dulu, aku pernah gagal dalam temuduga sebagai Atenden Pam Minyak di Jalan Ampang. Aku gagal kerana tidak berwajah Pan Bangla. Hari ini aku gagal lagi....dua kali gagal , sangat -sangat memberi isyarat pada ku bahawa aku ini seorang yang pengalah. Ohh.....Tuhan, berikan aku kekuatan merentas jalan gagal ini.

Mujur waktu ini, aku masih lagi sebagai Pembantu Juruteknik Komputer, sebuah syarikat di Jalan Kampung Attap, K.L. Kerana kesempitan wang, aku menumpang tinggal di pejabat ini dan secara tidak langsung dinaikkan pangkat menjadi Pengawal Keselamatan. Siang aku mengulit komputer yang ditempah orang (bunyi macam jual karipap je..) dan malam...jeng..jeng....jeng.....secara senyap-senyap. Takut diketahui rakan sepejabat. Pada malamnya...............aku bertukar menjadi..........
kartunis, melukis kartun untuk Gelagat dan akhbar Metro. Inilah sumber pendapatanku dan kadang-kadang bila gaji pejabat dibayar lambat, aku masih mampu senyum sambil menikmati Megi Kari kerana duit hasil kartun ku itu, lagi la lambat dapatnya.

Dan tiba satu pagi...pagi yang gelap, kata seorang penyanyi itu, tidak gelap pada kataku. Pagi itu, bagiku adalah pagi yang cerah.....(tapi, penyanyi itu pun ada berkata begitu...? Eh..mana satu ni, penyanyi...?)

Pagi itu....sedang aku bersarapan di dalam pejabat, aku hampir tercekik daun pisang bila mana aku terlihat sekeping surat berlogo Kharisma Pictures Sdn. Bhd. elok duduk dibuat pelapik sarapan nasi lemak salah seorang kawan ku. Aku rentap kertas itu dan nasi bertabur ke lantai.
Aku baca penuh hati-hati dan sambil memicingkan anak mata. Memicing anak mata ini sangat penting kerana sewaktu nasi bertaburan tadi, secebis cili singgah di mata ku. Jadi, perbuatan memicing ini sedikit membantu aku menahan pedih perih secebis cili.

Benar dan tepat sekali, surat bertarikh semalam itu, dituju tepat kepada ku (ya..tertera namaku dalam Bold yang jitu) Tertera...Anda diterima bekerja untuk jawatan Junior Animator dan diminta melapor diri pada 15 Mei 1994.

Aku melompat gembira setinggi yang boleh dan sempat ku cium starter lampu kalimantang di siling pejabat. Bermula hari itu, aku tinggalkan pejabat dengan azam baru...kerja baru untuk kehidupan baru.....

Plaza Pengkalan, teguhkah besi cerucuk mu untuk menerima aku...........?

No comments: